Coorperative Learning
Coorperative Learning består af en hel masse forskellige såkaldte strukturer. Fælles for disse strukturer er, at de giver rammer for hvordan elever kan samarbejde om opgaveløsninger således, at alle elever uanset niveau får et udbytte af undervisningsaktiviteten.
Samtidigt sikrer CL et højt aktivitetsniveau således at ”røv til bænk-tiden” reduceres og tiden hvor eleverne er aktive øges mærkbart.
Et andet redskab som du vil møde igen og igen i vores boglige undervisning er ”flipped classroom”.
En traditionel undervisningstime består typisk af kontrol af lektier, gennemgang af nyt stof og afslutningsvist lidt tid til at komme i gang med det nye, hvorefter dit primære arbejde med det nye stof primært foregår som lektier.
- Lukas, Herning 9. klasse
I flipped classroom har din lærer INDEN timen produceret en kort effektiv instruktionsvideo som formidler det nye stof. Når du møder til time kan du gå direkte i gang med at arbejde med det nye stof fra første minut og får på den måde meget mere arbejdstid samtidig med at din lærer er tilstede og kan hjælpe dig.
Flipped classroom…
· Giver mere elevaktivitet i timen
· Giver mere læring
· Giver mulighed for at repetere selvstændigt
· Giver færre lektier
· Minimerer risikoen ”for at gå i stå”